| Bokföringsbrott? |
![]() |
|
|
#1 |
|
Estra Support, Civilekonom och Auktoriserad Redovisningskonsult SRF
Reg.datum: Jan 2005
|
Hej
Vi på Estra har besvarat frågan ovan, men för att se svaret, eller ställa egna frågor, måste du registrera dig som medlem. Detta kostar dig för närvarande endast 49 kr/månad och då får du fri tillgång till Estras alla tjänster. Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap. Klicka här för att komma direkt till registreringen. Välkommen till Estra! Estra består av auktoriserade redovisningskonsulter, jurister, entreprenörer och revisorer som svarar på dina frågor, oftast inom en timme. Våra IT-experter svarar även på frågor om bokföringsprogram och Microsoft Office - Excel, Word, Outlook etc. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Aktiv medlem
Reg.datum: Feb 2010
|
Hej,
Jag är tveksam till en av mina kunder. Han har en butik och under 2009 har de aldrig gjort en kassaavstämning och bokföringen är helt felaktig. Tog mig an uppdraget men när jag börjar titta i bokföringen och pratar med kunden så finns det endel tveksamheter. Tex så har de ingen kassaavstämning per den 31/12 och när jag tittar på dagskasserapporterna så finns det ett flertal dagar som aldrig blivit bokförda, och kunden sa att de brukar ta pengar ur kassan och lägga i pengar i kassan men de har aldrig lagt information i kassan om detta!?! Nu när jag pratade med de igen så har han "ändrat" sin uppfattning om kassahanteringen då jag påtalat att i bokslutet ska det finnas en kassaavstämning och han säger nu att alla fakturor m.m är betalda med kassa pengar...hur som haver så finns det inte ett enda kvitto som styrker detta... För min del så börjar jag bli väldigt orolig över hur min roll som bokförare kan te sig så jag kommer att avsäga mig uppdraget idag. Tidigare så har jag hjälpt kunden att göra en korrekt momsdeklaration för perioden okt-dec 2009 men det är också det enda. Kunden har gjort sin bokföring själv och kommer fortsätta med det. Till saken hör också att han fortsätter bokföra på fel konton och struntar i löpande kassaavstämningar trots att jag påtalat detta. När jag avsäger mig uppdraget nu så kommer jag skicka hans pärm med ett brev där jag påpekar varför och de brister jag sett. Kan jag på något sätt bli ansvarig för kundens oaktsamhet i bokföringen? Har jag ett ansvar att anmäla kunden? Mvh Anna |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Forumhopp |