Estra

Estra (http://www.estra.se/forums/index.php)
-   Bokföringsfrågor (http://www.estra.se/forums/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Bokföring av inköp med betalkort (http://www.estra.se/forums/showthread.php?t=829)

FredSaf 12-09-2006 13:02

Bokföring av inköp med betalkort

Hej,

om jag köper in något med VISA-kort, hur bokför jag då?

Om inköpet av t.ex. en förbrukningsinventarie för 3000:-, och görs idag, så kommer ju inte fakturan för detta inköp från Plusgirot förrän i slutet av månaden med 10 dagars betalningsvillkor. Hur löser jag detta?

Fredrik.

Gunnar Telhammar 12-09-2006 13:32

Sv: Bokföring av inköp med betalkort

Hej

När du köper på kort får du ändå ett kvitto vid köpet. Detta kvitto fungerar fint i bokföringen och du bokför på datumet då du förvärvar sakerna.
Att du sedan gör betalningen via en samlingsfaktura från t.ex. VISA är bara en förmögenhetsflytt av pengar.

Jag brukar lägga upp ett speciellt konto för kortköp, t.ex. 1919 Kortköp VISA. Sedan bokar jag köpet så här:

1919 kredit - 3000 kr
54xx debet - 2400 kr
2640 debet - 600kr

När VISA-faktura kommer bokar jag:
1919 debet - 3000 kr
2440 kredit - 3000 kr

När jag betalar VISA bokar jag:
2440 debet - 3000 kr
1930 kredit - 3000 kr

FredSaf 12-09-2006 18:35

Hej igen,

och tack för hjälpen!!! :)

Fredrik.

knutte 07-02-2007 20:45

Vad bra o enkelt.
Men hur gör man med olika valutor, typ:

1. Köper för 1000USD, betalar med kreditkort via paypal. Får kvitto på betalningen i USD.

2.Får fakturan från kreditkort firman. att betala i SEK.

3.Betalar fakturan.
Ny faktura från speditören med moms och tull i SEK.

4. Betalar moms och tull- fakturan.

A. Vilken kurs skall man använda i 1 ?
B. Nu stämmer säkerligen inte belopp i 1 med det som fakureras i 2, hur göra ?
C. Fakturan på moms och tull stämmer säkerligen inte med kursen varken i 1 och 2 ?

Finns det något enkelt sätt att göra detta på ?

Gunnar Telhammar 07-02-2007 21:14

1. Kursen du bokar inköpet/försäljningen till är den kurs som gäller då fordringen eller skulden uppstår, (vid EG-handel ska fakturan omräknas till SEK efter den kurs som gäller vid fakturadatum eller per den 15:e i månaden efter leverans, beroende på vilken som inträffas först).

2. Vid betalning/erhållning av betalning så bokas differensen mellan bokfört värde och faktiskt ut-/inbetalt värde som kursvinst/kursförlust i kontoklass 39 eller 79.
Valutadiffar av finansiell karaktär bokas i kontoklass 82, 83 eller 84.

3. Momsen till Tullverket är redan i SEK och ska inte påverkas av fakturan ovan, eller tänker jag fel?

knutte 07-02-2007 21:54

Citat:

1. Kursen du bokar inköpet/försäljningen till är den kurs som gäller då fordringen eller skulden uppstår, (vid EG-handel ska fakturan omräknas till SEK efter den kurs som gäller vid fakturadatum eller per den 15:e i månaden efter leverans, beroende på vilken som inträffas först).

2. Vid betalning/erhållning av betalning så bokas differensen mellan bokfört värde och faktiskt ut-/inbetalt värde som kursvinst/kursförlust i kontoklass 39 eller 79.
Valutadiffar av finansiell karaktär bokas i kontoklass 82, 83 eller 84.

3. Momsen till Tullverket är redan i SEK och ska inte påverkas av fakturan ovan, eller tänker jag fel?

1. Kan man inte tolka det som så här : jag köper med kreditkortet och har därmed en skuld till kreditkortsbolaget att att säljaren nyttjar paypal som "betalningsagent" är en annan sak, jag är inte skyldig paypal något jag betalar ju fakturan från kreditkortsbolaget och därmed kan jag invänta kreditkortsfakuran som är i SEK för min bokföring.

3. Det kan ju bli så (troligen) att det jag betalar i SEK på kreditkortsfakturan inte är beräknad i samma kurs som fakturan jag får på moms och tull. Således är det inte 25% moms på det jag betalt i SEK och inte heller rätt procent på tullsatsen.
Men kanske kan man bortse från det då tullen/speditören sätter SEK vid det tillfälle då det tulldeklareras

Vad tror du om det?
MVh/ Knutte

Gunnar Telhammar 07-02-2007 22:09

Hej igen

Ang 1.
En kreditkortsfaktura är ju egentligen bara en förteckning över de skulder du har till kreditkortsföretaget (och ett bevis på en leverantörsskuld).

När du handlar någonting så ska det in i resultaträkningen, oavsett hur detta betalas.

När du handlar med kreditkortet får du en kvittens som visar vad det är du har köpt och vilken moms som gäller. Det är detta du har som underlag vid bokföring av kostnaden. Går du på restaurang och betalar med kreditkort så bokför du restaurangbesöket på den dagen som du faktiskt var där, inte när du får kreditkortsfakturan, eller hur!?

Du är inte skyldig PayPal något men det spelar ingen roll. Betald eller obetald så är kostnaden uppstånden och ska bokföras. Sedan kan du vara skyldig kreditkortsföretaget, din fru eller vem som helst pengar för inköpet, det är faktiskt en helt annan sak.

Alltså anser jag att du bokar upp inköpet enligt den kvittens du får vid köpet till kursen som gäller enligt ovan. Sedan bokar du kursvinst/förlust vid betalningen.

Håller du med?

knutte 07-02-2007 22:34

Tack för snabba svar så här sent på kvällen !

Ok, det låter riktigt och är säkerligen det också. Jag gör ju kopet när jag skriver på med kortet som betalningsmedel. Ville bara förenkla men blev fel:p

Citat:

3. Det kan ju bli så (troligen) att det jag betalar i SEK på kreditkortsfakturan inte är beräknad i samma kurs som fakturan jag får på moms och tull. Således är det inte 25% moms på det jag betalt i SEK och inte heller rätt procent på tullsatsen.
Men kanske kan man bortse från det då tullen/speditören sätter SEK vid det tillfälle då det tulldeklareras

Men vad tror du om det med moms och tull ?
Det beräknas ju med en kurs (av speditören) när det deklareras.
Det jag betalar på kreditkortsfakuran är ju till kursen som kreditkortsbolaget sätter.
Om jag då räknar ut moms % och tull % på kreditkortsfakturan stämmer den ju inte med speditörens.
Kan jag bortse från detta eller skall det rättas till ?

mvh/ Mats

Gunnar Telhammar 07-02-2007 22:40

Jag ska villigt erkänna att jag inte är up-to-date med införselmoms. Jag ska kolla upp detta under morgondagen.

Du ställer bra frågor och jag tror att många har funderingar kring det du tar upp.
Säg bara till om du tycker jag är otydlig eller om du vill ha mer information.

Vi hörs...gäsp;)

knutte 08-02-2007 11:15

-Jag pratade med Företaget vilken jag har mitt mastercard kopplad till och tullverket. Fick till mig lite fakta som jag lagt till i exempel nedan:

1. Jag Köper vara i USD, Affären/ agenten skickar till inlösande bank.
2. Inlösande bank skickar transaktionen i USD till MasterCar i Sweiz.
2. MasterCard sätter kursen i SEK och lägger på en avgift.
4. MasterCard skickar vidare till kreditkortföretaget/ banken.
5. Kreditkortsföretaget fakturerar mig.
6. Jag betalar fakturan.
7. Får i samband med leveransen avi från speditören med moms och tullavgift baserat på paketets innehåll och värde i USD (tullverket/speditören använder kurs som gäller när paketet kommer till dom, kursen finns på deras hemsida)
8. Jag betalar tull och moms.

Skulle vara mycket tacksam med vägledning om hur jag enklast steg för steg bokför.:)

F.. vad jag känner mig bersvärlig, men jag känner att jag måste förstå hur det går till och hur jag skall göra.:o

Gunnar Telhammar 08-02-2007 14:42

Jag ska ge dig ett förslag under dagen.

knutte 12-02-2007 11:21

Hej,
skulle vara mycket tacksam för ett svar.
Mvh/ Knutte

Gunnar Telhammar 12-02-2007 11:24

Hej Knutte

Det kommer snarast.

Gunnar Telhammar 14-02-2007 11:00

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av knutte
-Jag pratade med Företaget vilken jag har mitt mastercard kopplad till och tullverket. Fick till mig lite fakta som jag lagt till i exempel nedan:

6. Jag betalar fakturan.
7. Får i samband med leveransen avi från speditören med moms och tullavgift baserat på paketets innehåll och värde i USD (tullverket/speditören använder kurs som gäller när paketet kommer till dom, kursen finns på deras hemsida)

Skulle vara mycket tacksam med vägledning om hur jag enklast steg för steg bokför.:)

F.. vad jag känner mig bersvärlig, men jag känner att jag måste förstå hur det går till och hur jag skall göra.:o

Här kommer mitt förslag:
1. Du bokar inköpet efter den kurs som vi nämt tidigare i tråden. (moms bokas inte upp eftersom det är import. Hade det varit införsel (vara från annat EG-land) då hade du bokat in- och utgående moms).
Här använder jag ett balanskonto som jag kallar 1918-Kreditkort, och min kontering hade blivit vid ett köp av 1000 USD och kurs 7 SEK:
Debet 4010, 7 000 kr
Kredit 1918, 7 000 kr

2. Ingen bokföring från din sida

3. Ingen bokföring från din sida

4. Ingen bokföring från din sida

5. Du bokar skulden enligt faktura och det uppstår valutavinst/förlust. Min kontering hade blivit denna om kreditkortsfakturan säger att beloppet är 7 100 kr
Debet 7960, 100 kr
Kredit 1918, 100 kr

6. Bokningen blir:
Kredit 1930, 7 100 kr
Debet 1918, 7 100 kr

7. Jag bokar momsen enligt tulldeklatarionen med konteringen:
Kredit 2440
Debet 2641

8. Bokningen blir:
Kredit 1930
Debet 2440

När får du dra av momsen?
Du får dra av den ingående momsen tidigast när du fått en tullräkning eller, vid kontant betalning, ett tullkvitto. Det innebär att du får göra avdraget tidigast i den period du betalat importavgifterna eller tagit emot tullräkningen, oavsett importtidpunkt, förskottsbetalning eller andra omständigheter.
Källa: SKV 560

Bifogar även brochyr SKV 560 Moms vid utrikeshandel

knutte 14-02-2007 12:45

Hej,
Tack för förslaget ! Det är super med en sån fin service.Jag har fattat, hoppas jag :)
Bara ett par påstående och följdfrågor:

A. Händelse 1. Om jag istället för varor köper en maskin som jag skall använda i 5 år så bokar jag konto 1221
Debet (Årets nyanskaffning av maskiner och inventarier(anv bas 2007)). Vid bokslut så gör jag avskrivningen.

B. På tullavin så skall det förutom moms betalas tullavgift och expeditons avgift.
Hur bokför jag detta ?

C. Det är desutom (förutom varans moms) moms på tullavgiften och exp -avgiften, allt i en klumpsumma. Men det väll bara att bokföra som enl punkt nr 7 antar jag.

Citat:

6. Jag betalar fakturan.

Citat:

Här kommer mitt förslag:
1. Du bokar inköpet efter den kurs som vi nämt tidigare i tråden. (moms bokas inte upp eftersom det är import. Hade det varit införsel (vara från annat EG-land) då hade du bokat in- och utgående moms).
Här använder jag ett balanskonto som jag kallar 1918-Kreditkort, och min kontering hade blivit vid ett köp av 1000 USD och kurs 7 SEK:
Debet 4010, 7 000 kr
Kredit 1918, 7 000 kr

5. Du bokar skulden enligt faktura och det uppstår valutavinst/förlust. Min kontering hade blivit denna om kreditkortsfakturan säger att beloppet är 7 100 kr
Debet 7960, 100 kr
Kredit 1918, 100 kr

6. Bokningen blir:
Kredit 1930, 7 100 kr
Debet 1918, 7 100 kr

Kredit 2440
Debet 2641

8. Bokningen blir:
Kredit 1930
Debet 2440

Gunnar Telhammar 14-02-2007 12:57

Hej igen

A. Ja, det blir rätt.

B. Hemtagningskostnader såsom tull, frakt bokas normalt på samma konto som inköpet, dvs 4010 (eller 1221).

C. Ja

Vi hörs:)

knutte 09-03-2007 15:54

Hej igen,
Har en fråga till då jag börjat bokföra enligt det jag fick till mig tidigare klistrade in frågenställningen nedan.
Jo, jag är nu vid punkt 5, har fått fakturan. Nu ligger ju inte min skuld hos mastercard längre utan hos banken, jag skall väll då registrera fakturan i bokföringsprogrammet (kör med faktureringsmetoden) men på vilket skuldkonto då ?
Jag skall ju flytta från mastercard kontot till leverantörskuld...
Bästa Hälsningar
Knutte

Citat:

Citat:
6. Jag betalar fakturan.
Citat:
Här kommer mitt förslag:
Debet 4010, 7 000 kr
Kredit 1918, 7 000 kr

Debet 7960, 100 kr
Kredit 1918, 100 kr

6. Bokningen blir:
Kredit 1930, 7 100 kr
Debet 1918, 7 100 kr

Kredit 2440
Debet 2641

8. Bokningen blir:
Kredit 1930
Debet 2440

Gunnar Telhammar 09-03-2007 20:12

Hej

Hoppas du har det bra en härlig fredagkväll som denna!

Ska du lägga in den på konto 2440 lev skuld (kredit) så får du ta bort den från 1918 (debet).

knutte 10-03-2007 13:31

Hej, Tack för svaret !
Men det blir lite konstigt när jag försöker göra det i bokföringsprogrammet. Har fösökt göra det på 2 sätt, men inte sparat det då jag inte vet vilket som är mest korrekt eller fel...

1. Bokför jag 1918 debet och 2440 lev-skulder, då säger programmet att konto 2440 är låst och vad jag förstår måste man registrera leverantörsfakturan först.
- Är det okej att lägga till ett konto till för lev-skulder ex 2441 som jag använder i sådana här fall ?

2. Registrera fakturan och då progrmmet frågar efter skuldkonto skriva in mastercard kontot 1918 som skuldkonto ? men det blir väll fel när jag sedan bokför betalningen av fakturan eller ???
Normalt när jag får en faktura direkt registrerar jag den med de konton som skall belastas och den lagras då automatisktoch bevakas som en Lev-skuld.

Hoppas att jag inte verkar för rörig i min förklaring
Mvh/ Knutte

Gunnar Telhammar 10-03-2007 14:33

Hej

Nej, det blir inte fel. Du ska registrera leverantörsfakturan precis som vanligt och använda 1918 som debetkonto (skuldkonto).

Skulden är redan bokad. Du bokförde detta vid köpet som gjordes med kortet, t.ex. ett varuinköp:
Kredit 1918 - 7 100 kr
Debet 4010 - 5 680 kr
Debet 2640 - 1 420 kr

Bifogar en film som förklarar

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.